HomeKlucz do uczenia się

Klucz do uczenia się

logo-klucz„Dzięki znakom kształtuje się zupełnie nowe psychiczne pole działania, prowadzące następnie do formułowania zamiaru i działalności ukierunkowanej na cel i przedtem zaplanowanej"
Lew Wygotski

 

Miło nam poinformować, że jesteśmy jedyną w powiecie sławieńskim licencjonowaną placówką z certyfikatem do wprowadzania Programu „Key to learning - Klucz do uczenia się".

Klucz do uczenia się, to wyjątkowy program zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym spełniający wymagania obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Jego wyjątkowość polega na tym, że przełamuje on dotychczasowy model edukacji oparty na zapamiętywaniu i odtwarzaniu informacji, zamiast tego, uczy dzieci samodzielnego myślenia i szybkiego nabywania wiedzy. Autorzy programu Galina Dolya oraz David Higgins mówią, iż dzięki Kluczowi „umysł się otwiera, nauka staje się przyjemnością, a kreatywność kwitnie". Wynika to z tego, że Wygotski uważał, iż edukacja nie polega na samym przyswojeniu określonej wiedzy, ale na rozwijaniu u dzieci umiejętności poznawczych i holistycznym podejściu do rozwoju dziecka.

1

Podstawą edukacji jest odpowiedź na pytanie „jak", zamiast pytania „co". Optymalne doświadczenia edukacyjne „ukryte" są w bardzo angażujących zabawach, opowieściach i grach, które urzekają serca i umysły dzieci. Szczególną rolę w zajęciach odgrywają procesy społeczne wspierające rozwój – dzieci uczą się w drodze wspólnej dyskusji, grupowego wnioskowania, współpracy, wzajemnej pomocy i akceptacji. W celu uzyskania przez dzieci sukcesu w szkole i dorosłym życiu, powinny one we wczesnych latach swojego dzieciństwa rozwinąć trzy kluczowe umiejętności:

UMIEJĘTNOŚĆ SAMOREGULACJI – dziecko uczy się umiejętności tworzenia i realizacji planów oraz niezbędnych zachowań:

  • ruchu lub bezruchu ciała,
  • skupienia uwagi,
  • określenia zachowań,
  • koordynacji wewnętrznych i zewnętrznych bodźców,
  • określenie ograniczeń własnego ciała,
  • panowanie nad własnym zachowaniem.

2

Dzięki ukształtowaniu takich zachowań, dziecko nabywa zdolność kierowania własnymi myślami w sposób świadomy, celowy i zaplanowany po to, aby przejść do trudniejszych zadań. Dziecko z rozwiniętą samoregulacją potrafi uczyć się „na żądanie":

  • uczy się wtedy kiedy nauczyciel tego wymaga,
  • uczy się tego, co powiedział nauczyciel,
  • plan nauczyciela staje się jego planem,
  • jest ciekawe,
  • jest chętne do próbowania i podejmowania ryzyka,
  • chce się uczyć dla własnej przyjemności,
  • jest gotowe do poświęceń i wytrwałości.

3

UMIEJĘTNOŚCI POZNAWCZE - to rozwój intelektualny i kreatywny. Program "Klucz do uczenia się" rozwija u dziecka wszystkie rodzaje inteligencji:

  • matematyczno-logiczną,
  • ruchową,
  • językową,
  • wizualno-przestrzenną,
  • muzyczną,
  • intrapersonalną (refleksyjną),
  • interpersonalną,
  • przyrodniczą.

Oprócz wymienionych obszarów rozwoju intelektualnego program koncentruje się również na rozwoju kreatywności, czyli umiejętności znajdowania oryginalnych rozwiązań problemów.

4

UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKATYWNE - to nabywanie przez dziecko umiejętności rozumienia innych i bycia zrozumiałym. Służy temu:

  • praca w parach,
  • refleksja grupowa,
  • praca zespołowa,
  • wspólne sukcesy,
  • wspólna zabawa, czy
  • wcielanie się dziecka w rolę projektanta, inspektora, budowniczego.

5

Kompletny program edukacyjny składa się z ponad 600 dynamicznych i różnorodnych "sesji" w 12 modułach tematycznych i jest podzielony na dwa etapy pracy: Gąsienice (dla dzieci od około 2,5 do 4 lat) i Motyle (dla dzieci od około 4 do 6/7 lat). Społeczne Przedszkole w Korlinie realizuje z etapu Gąsienic moduł „Program literacki" mający pomóc małym dzieciom w rozwijaniu upodobań do słuchania bajek, poznania baśniowego języka oraz zrozumienia struktury opowiadania. Wszystkie małe dzieci lubią słuchać bajek, ale czy rzeczywiście je rozumieją? Czy też po prostu reagują na to, że osoba dorosła czyta lub opowiada im bajkę? Musimy mieć pewność, że dzieci nie tylko słuchają, ale są w stanie zrozumieć opowieść. Jeżeli często opowiadamy lub czytamy dzieciom bajki, rozumienie ich pojawia się stopniowo. Czy istnieje możliwość przyspieszenia tego procesu? Właśnie to ułatwia „Program literacki", w którym poprzez sekwencje zaplanowanych działań, bez sztucznego przyspieszania procesów rozwojowych, nauczyciel ma możliwość rozwijania umiejętności dzieci w zakresie nie tylko słuchania, ale i rozumienia tekstu literackiego jakim jest bajka. Obserwacja dzieci pozwala na wyciągnięci wniosku, że świat bajek i baśni jest dla dzieci ciekawy i tajemniczy, bywa źródłem radości i głębokich przeżyć.

Założeniem „Programu literackiego" jest kształtowanie u dziecka upodobania do słuchania i przeżywania baśni poprzez zapewnienie bogatego doświadczenia emocjonalnego historii, rozwijanie sfery językowej, rozumienia i odtwarzania struktury opowiadania.

6

7

Free business joomla templates